A komfortkiállítóktól az 1000% garancián át a teljes élményig - konferenciaértékelő: Magyar Marketing Fesztivál 2020

2020.01.23

Hazaértem a 2020-as Magyar Marketing Fesztiválról. Ezen a rendezvényen alakulása óta minden évben ott vagyok (egyszer maradt csak ki). A szervezők és az előadók nagy része személyes ismerősöm, barátom, tehát kicsit elfogult vagyok velük szemben, ezért meg sem kísérlem, hogy objektív legyek. Tehát ez itt most egy szörnyen szubjektív összefoglaló, viszont nem kíméletes.

Ezt az eseményt sok marketinges várja minden évben. Nemcsak mert tényleg a legnagyobbra nőtte ki magát az évek során - idén a Lurdy teljes teremkapacitását kihasználta, és még így is volt, hogy a hármas teremben Lévai Richárd előadása alatt még a csilláron is lógtak -, hanem mert mindig meg tudja haladni egy kicsit az előző év színvonalát. 

Nézzük először a hátrányokat, hogy az előnyökkel és kellemes élménnyel fejezhessük be, úgy is a jóból volt több.

Szervezési hiba igen kevés volt, látszik, hogy Petrus Kriszta és Miklovicz Norbert kifejezetten jól összeszoktak tavaly óta és minden apró részletet kitaláltak.

Két dolgot emelnék ki, amit mindenképp javítani érdemes legközelebb. Hiányoltam a rendezvény programját informatívan, nagy méretben kinyomtatott plakátokat, vagy a korábbi években többször látott, jópofa információs oszlopokat. Bolhafasznyi betűkkel voltak kiírva a termeken a programok, emberek csoportjai orrukkal a programkiírásban narráltak a többieknek, mi is várható épp. Ezt máskor érdemes jobban kitáblázni, talán a főszponzor HD Honti is figyelhet erre, hiszen a leggondosabb nyomdák egyike Magyarországon.

A másik igen apró, de mégis említendő hiba, hogy nyerni lehetett valamit a belépőkártyával, de nem volt igazán elmagyarázva, hogy mi is a nyeremény, és pontosan mit is kellene látni az UV-fény alatt a kártyán. Így aztán aki nem volt olyan szerencsés, mint én, aki ismeri a HD Honti csapatot, és nem személyesen Honti Dani mondja el a lényeget, az nem mindig tudta, mit is kéne látnia (vagy nem látnia). Emiatt lehet, hogy volt, aki nyert volna, de nem is tudott a lehetőségről.

Szubjektív és megosztó 

A rapelős műsorvezető nem volt egyértelműen jó választás, sokan tartották bénának, kicsit nem ide illőnek ezt a műfajt, és volt olyan előadó, aki kifejezetten idegenkedett attól, hogy őt elrapppelje a műsorvezető. Ez az ötlet - azt hiszem - egyszer jó volt, de nem kell mindenáron megismételni, túl megosztó volt hozzá, hogy ragaszkodjunk a folytatáshoz.

Minden nagyon szép, minden nagyon jó, mindennel meg vagyok elégedve 

A rendezvény maga minden egyéb szempontból számomra kifogástalan volt, a hoszteszek tündériek voltak, a beengedő srácok udvariasak és kedvesek. Rengeteg baráttal, jó ismerőssel találkoztam, nagyon kellemes élmény volt idén is jelen lenni. Remélem, hogy jövőre is legalább ezt a nívót hozza az esemény! Nagyon várom már a videófelvételeket, mert én mindig utólag szoktam az előadások anyagait meghallgatni, a helyszínen főleg a networking fontos.

A résztvevők: A mikrovállalkozóktól a milliárdos cégek tulajdonosaiig, a szakma kiszolgálóitól kezdve a marketinget igénylő kisvállalkozón át a marketingesekig nagyon sokrétű volt a résztvevők köre. Mindenki találkozhatott számára érdekes adatokkal, köthetett értékes üzleteket, ebből a szempontból szuper volt az esemény. 

Egyetlen dolog van, amiről a szervezők nem tehetnek, de nem tudok már szó nélkül elmenni mellette, ez pedig a kiállítók standjainak szakmai nívója.

Rangon aluli, igénytelen és szakmaiatlan a legtöbb kiállítói stand kínálata

Mintha az 1992-es Hungexpón járnék, ahol mindenki kiteszi az apró betűkkel teleírt, közepesen pocsék szórólapját (amiket egyébként Böbe, a Helyesen magyarul brand tulajdonosa és az én kedvenc korrektorom rendre kijavít...). De nem ez vele a legnagyobb baj. Ide tereli a szervező Magyarország KKV-szektorának javát, akik folyamatosan megoldásokat keresnek a problémáikra, és itt találkozhatnak a marketinges szolgáltatókkal, akiknek az volna a dolga, hogy segítsenek nekik. 

És ezek a cégek kb. telibe szarják az ügyfelet, nem akarják őket kiszolgálni, nem csinálnak semmit, amitől élmény lenne a kiállítói soron végig menni. Üdítő kivétel a BrandBirds standja, ahol mindig rengeteg aktivitással, igazi játékosítással várják a vendégeket, van kávé és élmény is, lehet kis grádiensekkel haladni, könyvet venni, belépő termékeket vásárolni, és náluk van mindig a legnagyobb tömeg. Mészáros Robi személyesen ott áll egész nap a standon és válaszol - néha miszlikbe szedik, mert remek előadó is. Ez a példa lenne a minimum. 

Ehhez képest egy helyen tudtam ma még játszani - és játék alatt nem azt a dilettáns balfaszkodást értem, hogy add meg az e-mail címedet és kisorsolunk egy akármit nap végén, hanem azt, hogy tényleg volt valami érdekes dolog a rendezvényen. Megtudtam, hogy az adott cég pontosan mit is szeretne eladni, hogy lesz az jó a számomra, és részt tudtam venni valami interaktív dologban.

Módszeresen odamentem minden standhoz, keresve az élményt, és szinte mindenütt csalódás volt. Béna szerencsekerék reklámtollért, meg felkészületlen, idétlen "segíthetünk" kérdéseket feltevő, szép, de a termékről alap szinten (sem) tájékoztatott hoszteszek, vagy az értékesítésben totál érdekeltté nem tett alkalmazottak voltak a szépen kivitelezett standok mögött. 

A leterhelt ügyvezetők és szakcelebek rogyadoztak a kiállítók tájékoztatásának terhe alatt, míg a kollégáik csak álltak, mint az a bizonyos a lakodalomban.

Volt egy hatalmas Buddhákkal telepakolt stand, amiről öten sem tudtuk kitalálni, hogy mi a fenét árulnak :) - se ajánlatuk nem volt, se értelmes üzenetük, se megmondani nem tudták, hogy miért jöttek el ma ide -, de hatalmas asztalt vásároltak (nyilván sok pénzért). Rájuk fért volna némi marketing...

A kiállítói rész - és erről mit sem tehetnek a szervezők, ez a marketing szakma orbitális nagy hibája, kihagyott ziccere és Magyarország specifikus szerencsétlensége - sajnos olyan csapnivalóan unalmas minden évben, hogy szinte nem is értem, hogy nevezhetik magukat marketingesnek, ha a saját cuccukat nem képesek helyben eladni. Ez nemcsak a Marketing Fesztiválra igaz, hanem egy csomó más szakmai rendezvényre is.

És persze utólag sírnak, hogy "nem az én célcsoportom volt ott", de közben meg sem szólították az embereket, akik ott mászkáltak a standok közt. A legtöbb helyen még csak kiállítási ajánlattal sem készültek, semmit nem tudtam volna olcsóbban, vagy kedvezményes csomagban vásárolni, nem lehetett helyben szerződni, belépő termékhez jutni, pedig igényeltem volna ezeket. SEO- és PPC-vállalkozókat kérdeztem, hogy van-e ajánlatuk a kiállítás ideje alatt is mobilozó lézengőknek a neten, de nem volt. Annak, aki elvileg ért hozzá.... 

Amiben fejlődni kell, az nem a kiállítás szervezési nívója, nem az előadók tartalmas előadásainak összeállítása - ezekben egyetlen darab hiba nem sok, annyi nem akadt. Mindenki felkészülten, vidám példákkal, klassz üzenetekkel, hasznos dolgokkal jött. 

Amiben fejlődni kell, az az, hogy ha már kiadunk egy kalap pénzt az installációra, akkor adjunk már arra is, hogy a szolgáltatásainkat, termékünket eladjuk, legyen legalább nekünk, marketingeseknek egy olyan értékesítési csatornánk, amiben a belépő termék eladható a helyszínen, ahol az üzenet egyértelműen meg van fogalmazva, és ahol van JÁTÉK, hogy a lézengő, szerencsétlen kiállításlátogató ne unja már kockásra magát.

A varázsszó: GAMIFICATION! 

Most komolyan, egy kollégának kell megmondani, hogy kell a marketinget felépíteni egy standon?

Az van, hogy szívesen segítek ebben bárkinek. Egyetlen konzultációs óra áráért kitalálom veletek, mitől legyen érdekesebb a standotok, csak könyörögve kérem, hogy a jövő esztendőben SZÓRAKOZTASSATOK bennünket, kiállítási vendégeket, mert így mindenki csalódik. Ti is, mi is. :) 

A Magyar Marketing Fesztivál szervezőinek pedig gratulálok, fantasztikus munkát végeztek ebben az esztendőben is! Jövőre, januárban újra találkozunk, de ha a helyet kinőttétek, hát már nem is olyan biztos, hogy ugyanitt...