MLM kóklerek, kontra hálózatspecialisták - marketing-e az MLM egyáltalán?

2020.01.22

Először is kemény leszek, mint a kád széle, mert azt mondom, hogy az MLM az hiába a Multi Level Marketing szavakból alkotott mozaik, valójában nem marketing, hanem döntően értékesítés, és kis részben marketing. 

Ettől nehéz jól csinálni, ezért van ennyi MLM-szédelgő, ennyi dilettáns, ennyi kamu ebben a szakmában. 

Teljesen biztos vagyok abban, hogy kaptál már afféle üzeneteket - nem is egyet -, hogy "nagyon szimpi vagy a Fb profilod alapján, és én pont ilyen vezetőket (b.shit!) keresek a nemzetközi frencsájzomba, és gyere el ide meg oda egy tájékoztató előadásra", vagy a másik, hogy csatlakozz a "Pinalina szépségtitkai" című csoporthoz, és ott majd marhajó lesz neked, mert vehetsz majd beker áron kenyőléket a képes feledre, meg fogfehérítő fogkrémet. 

Abban is teljesen biztos vagyok, hogy még a hideg is kilel ezektől téged is, nem csak engem, és szeretnélek megnyugtatni, hogy jogosan. Ugyanis ez nem működik. Senkinek sem működik. A szépségtitkos csoportokban általában a harctéri kutya sem vásárol kenyőléket a képes felére, és a fene se megy el egy vadidegennel az Istenhátamöge Hotelbe, ahol a kisteremben már beleégett a binális fa a flipcsártba, és Szabóné Julika gyémánt fokozatú értékesítő minden szerdán elmeséli, hogyan kapta meg a Lada Niva kulcsát a nemzetközi vezetőktől. (Pláne, ha te nem szeretnél Lada Nivát, és már most is olyan kocsival jársz, amit szeretsz.)

Az értékesítésnek ezek a "lusta" formái nem működnek
Mikor egy MLM-es vezető ilyeneket tanít a csoportjának, akkor a saját, verítékes munkával megszerzett embereit tékozolja el, saját magát is bukásra ítélve. 

Nézzük, miért!

Ha Szkrapancsák Jenő beleszeret egy bizonyos potencianövelőbe, amely meghozta végre elfeledettnek hitt erekcióját, és vakon hinni kezd a termékekben, akkor a Jenőből lehet egy jó értékesítőt faragni.

Ha Jenő képes beszélni arról, hogy:

Régen nem állt fel neki ->
Bevette az MLM-kegyszert ->

Most feláll neki!

Ez egy roppant egyszerű történet. (Behelyettesíthetjük Kovács Krisztikével és a ránctalanító krémmel is, de én nő vagyok és nekem egy álló farok izgalmasabb!

A nehézség itt jön. Mert ha már egyszer végre áll a szerszám, ha már egyszer végre ránctalan az orca, ha már egyszer végre vakító, hollywoodi mosolyt ragyogtatok a fogsorommal, ha egyszer végre elértem egy célt, hát szeretem-e én kimondani, hogy régen lankadt, ráncos, sárga fogú szerencsétlen voltam? Na ugye... 

Pedig máshogy nem fog menni... Emberek százainak kell bevallani, hogy ráncosodtam, hogy kókadt volt a cerka, hogy beteg voltam, vagyis azt, ami igaz. És hogy mi volt, ami nekem bevált. Egyáltalán nem biztos, hogy neki is ez lesz a megoldás, de talán próbálja már ki. Ehelyett a legtöbben megpróbálnak a kisebb ellenállás irányába haladni. Nem termék oldalról, nem elégedettség oldalról, nem a problémákra adott megoldás oldaláról, nem az eladás oldaláról közelítenek, hanem megpróbálják eladni az MLM-et, mint pénzügyi modellt valakinek, akitől ez olyan messze áll, mint bennszülöttől az atomfizika.

Ezért aztán azt mondom, hogy az MLM nem marketing, hanem értékesítés. És mivel el kell adni termékeket - mert magasabb szinteken a legtöbb helyen a jutalék kifizetéséhez egy egész talicska cuccot kell megvenned, hogy megkapd a pénzeidet hó végén, és kizárt dolog, hogy annyit elhasználj, még akkor is, ha ez egész család a kurva drága csodakenőcsben tapicskol napestig. Szóval a terméket így vagy úgy, de el kell adni, vagy fel kell használni promóciós célra, hogy még többen legyenek a vonalaidon. 

Amikor valaki beszáll az évszázad MLM-bizniszébe, akkor ne üljön fel annak a hazugságnak, hogy ez könnyű pénzkereset, mert nem az. Nem fog semmi az ölébe hullani, és ha szarul csinálja, hát annyian fogják elküldeni a szülőanyja kiskertjébe retúrjeggyel, hogy nemcsak az álla, de az önbecsülése is évekre felkophat. Ezért nagy az esélye annak, hogy aki az MLM-bizniszt építeni kezdi, az igen gyakran találkozik MLM-károsultakkal, akik egyszer valamikor a ködös rendszerváltós múltban megvették az Amway nyitócsomagot, és végül soha az életben nem keresték vissza az árát. Ők szentül hiszik, hogy ez nem megy nekik, és ha ezt hiszik, hát így is van.

Ezért kellenek a képzett és jó vezetők, akik meg tudják mutatni az embereknek, hogyan kell egy üzletet jól felépíteni. Abban a mázlista helyzetben vagyok, hogy legalább 10 olyan felső szintű vezető van a szűkebb ismeretségi körömben, akik MLM-ből élnek, mégpedig nem is rosszul.
(A korábbi házunkban végszomszédunk például alig tudta szegény kihasználni a versenykocsikból álló autóparkját, mert folyton új országokat ment megnyitni, olyankor elég hosszú időre az egész család kiköltözött ezekbe az országokba. Nyaranta, ha visszajöttek, a gyerekek átmásztak a köztünk lévő kerítésen és vidáman buliztak a medencéikben az ő gyerekeikkel.
Egy másik baráti család folyvást afrikai szafarikra jár, mert nekik az a kikapcsolódás. A harmadik család folyamatosan külföldön tanul, milliós tréningeket és tanfolyamokat végeznek, ha csak akad egy kis idejük. Az MLM magas szinteken ilyet is tud!) 

A jó vezetők megtanítják az embereiket arra, hogyan kell a terméket eladni, és aki már meggyőződött a termékek jóságáról, azoknak megtanítja, hogy lehet az üzletet duplikálni. Ez egy szakma, amelyet ha megtanul valaki és kitartóan csinálja, akkor nagyon sikeres lehet benne.

Három módon biztosan nem lehet MLM-et építeni:

  • Szerényen (vagyis félénken, csak óvatosan mutogatva a dolgokat, rettegve a visszautasítástól).
  • Antiszociálisan (csak a kis ellenállást jelentő Facebook üzentek felé menni, és ott pár hónap után bebizonyítani, hogy neked ez nem megy, közben valódi embereknek egyáltalán nem beszélni róla, hogy mibe fogtál).
  • Ötletszerűen (nem követni, amit a vezetőd mond, hanem az "úgy is jobban tudom" elvén haladva magad kitalálni valamit, ahelyett, hogy csinálnád, amit már mások sikerrel alkalmaztak előtted).

Ennek értelmében az MLM-hez kitartás, a bevált módszerek elegendő számú ismétlése, és bátorság, erős kiállás kell. Mert az MLM egy értékesítési forma, amiben először a terméket, utána pedig magát az üzleti modellt kell eladnod. Minden más vele kapcsolatos állítás marhaság.

TILOS: 

  • Tukmálni - nem fog menni. Helyette nézd meg, hogyan segíthetsz a termékkel. 
  • Gramofonná változni - ahelyett, hogy őrült gramofon módjára letolnád ugyanazt az értékesítési prezit egy nap 75 alkalommal, ész nélkül, inkább kérdezd meg az illetőt, hogy mi a mostani problémája. Hallgasd meg őt és segíts a termékeddel azon a problémán.
  • Céltalannak lenni. Az MLM-bizniszed akkor igazán a tiéd, ha a céged céljai legalább nagyjából azonosak a tiéddel.
    (Például én, aki évente egy darab kis tégelyes krémet használok el, soha az életben nem leszek hiteles AVON tanácsadónő, mert utálom a festékeket és a krémeket. Ha nem tudok három számot hiba nélkül összeadni, nem leszek jó biztosítós sem; ha a lovam és a kutyáim miatt nem szeretek olyan helyekre utazni, ahová ők nem jöhetnek, én biztos nem leszek egy hiteles utazást értékesítő ügynök sem; de ha imádok telefonálni, akkor lehet, hogy telefon-előfizetéseket sikerrel tudok majd értékesíteni.)
    Akkor vedd be a bizniszbe a jelentkezőt, ha hasonló célok és problémák vannak az életében, mint neked, mert akkor lesz jó munkatárs belőle. Ha teljesen más mozgatja, akkor valószínűleg nem egymást keresitek.
  • Mennyiségre menni a minőség helyett. Nem 20 beszervezett, de passzív hülyére van szükséged, akik ugyan megvették a kezdőcsomagot, de aztán azonnal abba is hagyták az aktivitást, mert tőlük nem leszel sikeres. Neked inkább 5 jó emberre van szükséged, akik folyamatosan dolgoznak, ezért ne a mennyiséget nézd, mert a sok passzív szerencsétlenkedő el fogja venni az energiádat azoktól, akikkel igazán hatékonyak lehettek együtt.
  • Túl keveset kommunikálni. Az az MLM-es, aki nem beszél a bizniszéről naponta legalább 20 emberrel, nem lesz sikeres. Naponta. Legalább 20. Új emberek. Egy átlagos, alulfizetett önkoris ügyintéző egy nap ennél sokkal többet tol le! Szóval sima ügy megcsinálni a 20 emberi kapcsolatot, telefont, kezdeményezést. És belefér legalább 4-5 tárgyalás, bemutató, prezentáció is. A húszból eleinte nagyon kevesen fognak érdeklődni irántad. Ez normális. Viszont idővel már hozzád jönnek majd a megkeresések!

Ha úgy döntesz, hogy MLM-ben akarsz boldogulni, akkor mindenképp folyamatosan tanulnod kell.

Ez egy nehéz kenyér, de talán egyetlen fajta más munka sem hoz ekkora sikereket, mint egy régi és jól felépített MLM-üzlet tagjának lenni. A komolyan gondolkodó MLM-es barátaim nagyon sokat dolgoznak azon, hogy az üzletük épüljön, és hogy a passzív jövedelemszintjük elérje azt a nívót, ahol már fellélegezhetnek. De nem dolgoznak többet, mint egy TESCO pénztárosnője egy hosszú műszakban. Csak nekik messzebb mutat a céljuk.

Ha szeretnél ebből élni, és JÓL élni, akkor a következőket gondold át: 

Mi foglalkoztat téged igazán?
A pénzügyek? Akkor irány egy klassz biztosító! Esetleg egy kriptovalutás cég, vagy az aranybefektetések piaca.
Az egészség? Irány egy vitaminokat és tápkiegeket, esetleg egészségvédő kütyüket árusító cég. Ha fogynál, keress egy fogyókúrás MLM-céget és legyél élő jó példa, mint Kovi a Regenorral.
A szépségipar? Egy csomó kozmetikai cég van, akik csak rád várnak!
Távközlés, telefonos kapcsolattartás? Irány az MLM-szerűen működő kis társaságok egyike.
A Bolygó védelme? Van egy csomó környezetvédelmi termékeket és szolgáltatásokat árusító cég.

A sor végtelen, és olyan termékeket választhatsz, amelyek a legközelebb állnak a szívedhez. Ha szeretnél egy igazán jó vezetőt, aki már bizonyított, és el tud tolni téged is a sikerig, akkor bátran fordulj hozzám, segítek megtalálni a számodra ideális terméket és összehozlak benneteket egy sikeres MLM-vezetővel, totál grátisz, a segítés öröméért.

Egy kérésem van cserébe: - SOHA ne írj rám Messengeren, hogy van egy nagyszerű üzleti ajánlatod, mert el foglak zavarni a viharba!